Virtual Reality (VR) in de vorm van 360°-videolessen als krachtige onderwijstool? ZEKER! In deze vorming staat de Vivista-software centraal. Vivista is een open source software waarmee je 360°-video's kan verrijken met sturingselementen, ondersteunende informatie of zelfs verschillende korte tests. Deze verrijkte 360°-videolessen kan je via Vivista bekijken met een PC VR headset, waardoor het lijkt alsof je echt aanwezig bent op de gefilmde locatie!
In deel 1 gaan we vooral in op de introductie van VR in de vorm van 360°-video’s, die via de PXL Vivista-software verrijkt worden tot een 360°-videoLES.
Vervolgens doorlopen we ook al een eerste keer het volledige stappenplan om zelf aan de slag te gaan.
Agenda
- Introductie tot Hogeschool PXL en projecten met VR360;
- inleiding tot het concept VR en 360°;
- introductie tot VR-software: wat bestaat er en waar te vinden?;
- ervaringsmoment met reeds ontwikkelde 360°-videolessen ;
- interactieve reflectie over 360°-videolessen in het onderwijs;
- inleiding tot het stappenplan om zelf 360°-videolessen te ontwikkelen;
- introductie tot de Vivista-software;
- reflectie om zelf aan de slag te gaan met het stappenplan: eerste Vivista ervaring
Doelstellingen
- Deelnemers zijn in staat om het onderscheid tussen de verschillende vormen van Extended Reality (XR) te beschrijven;
- deelnemers zijn in staat om het onderscheid tussen de verschillende vormen van VR hardware te beschrijven;
- deelnemers ontwikkelen een kritische houding ten opzichte van de meerwaarde die VR en 360° binnen het onderwijs kan aanbieden;
- deelnemers verwerven inzicht in de mogelijkheden van de Vivista-software;
- deelnemers verwerven inzicht in de nodige software om content met een PC VR headset te bekijken;
- deelnemers zijn in staat om de verschillende stappen om zelf aan de slag te gaan met 360°-videolessen te beschrijven.
In deel 2 van de vorming VR360, bouwen we verder op de input die je kreeg tijdens het eerste deel deze vorming. In dit tweede deel licht de klemtoon vooral op het zelf uitvoeren en ervaren, waarbij onderstaande items op de agenda staan:
- Recapituleren van het stappenplan om zelf 360°-videolessen te ontwikkelen;
- open discussie over de voorbereiding van het 360°-scenario;
- 360°-videoscenario voor te bereiden.
- opnemen van een 360°-video;
- editen en stitchen van de opgenomen 360°-video
- verrijken van de 360°-video in de Vivista-Editor;
- bekijken van de 360°-video in de Vivista-Editor;
- toonmoment;
- reflectie.
Dit eerste deel beoogt om onderstaande doelstellingen te bereiken:
- Deelnemers zijn in staat om zelfstandig een 360°-videoscenario voor te bereiden;
- deelnemers zijn in staat om zelfstandig een 360°-opname te maken;
- deelnemers zijn in staat om zelfstandig een 360°-opname te stitchen;
- deelnemers zijn in staat om zelfstandig een 360°-video te editen;
- deelnemers zijn in staat om zelfstandig een 360°-video te verrijken in de Vivista-Editor;
- deelnemers zijn in staat om zelfstandig een 360°-videoles te bekijken in de Vivista-Player;
- deelnemers zijn in staat om zelfstandig een PC VR headset te connecteren met een laptop/ desktop.