PXL-NeXT

Executieve functies

07-12-2021
Online

Denk je dat ik het kan?

Over executieve functies met betrekking tot hoogbegaafdheid

Heb je weleens een jong kind ontmoet dat uit zichzelf precies wist wat het moest doen en hoe? Ik denk het niet. Toch verwachten sommige leerkrachten dat een kleuter min of meer zelfstandig kan functioneren en dat hij al goed ontwikkelde executieve functies heeft. Er staat soms ook in een schoolrapport: “Hij moet nog werken aan zijn executieve functies”… huh? Geen toelichting, geen uitleg, geen stappenplan. Wat moet je er dan mee? Wat wordt bedoeld?

Ik denk dat de schrijver van die woorden in het rapport van een kind zelf niet goed weet wat hij bedoelt. Een hoogbegaafd kind in je klas is een uitdaging. Waarom? Omdat het niet een beetje opgeleukte kinderen zijn die heel goed de basisstof leren te reproduceren en hoge scores halen. Hoogbegaafd zijn is compleet het tegenovergesteld van wat je zou verwachten.

Een hoogbegaafd, en zeker uitzonderlijk begaafd, persoon is vooral autonoom. Van nature autonoom en zelfsturend. Dat betekent niet “ik weet alles al”. Hoogbegaafde mensen zijn vooral nederig. Die nederigheid ontstaat door hun kennis en door voelen, waardoor ze telkens beseffen hoeveel ze niet weten en hoe weids en oneindig alles is. Dan is leren vanuit een hokje naar de wereld kijken al een vaardigheid op zich. Die vaardigheid krijgt een hoogbegaafd kind al op dag één in de kleuterklas onder de knie (over snel leren gesproken).

Dus als we het gaan hebben over executieve functies aanleren (wat op zich al bizar voorkomen is) gaan wij het op deze avond breed trekken. We gaan het voor je inzichtelijk maken, zodat je zelf niet door de chaos verdwaalt, we gaan een bijzonder complex onderwerp voor je behapbaar maken.

En vanaf deze avond ga je heel anders kijken naar hoogbegaafdheid, naar executieve functies en naar de mensheid in het algemeen

Leerdoelen

1. Wat wordt verteld over executieve functies in verband met hoogbegaafdheid

2. Waar gaat het werkelijk om?

3. Welke vaardigheden heeft een hoogbegaafd mens nodig?

4. Hoe maak je een plan voor een kind dat zich asynchroon ontwikkelt op verschillende gebieden?

5. Hoe gaan leden van speciale eenheden om met zelfstandige executie, onderlinge communicatie en vertrouwen?

 

Niet ingescheven?

 

Volg de livestream alsnog via deze link!

Doelgroep

Onderwijsprofessionals, ouders en andere geinteresseerden in hoogbegaafde kinderen en jongeren

Datum en tijd

dinsdag 07 december 2021
18:30 ⇾ 21:30

Inschrijven kan tot en met: maandag 29 november 2021 (23:59)
Kosteloos annuleren kan tot en met: maandag 29 november 2021 (23:59)

Sprekers

Niels Roest

Niels Roest

Niels leert mensen hun kracht en potentieel aan te spreken en het beste uit zichzelf te halen. Als voormalig special forces lid heeft hij ervaring opg...

Meer
Renata Hamsikova

Renata Hamsikova

Renata Hamsikova is de oprichter van IEKU Advies, een bureau gespecialiseerd in uitzonderlijke begaafdheid (145+ IQ) en hoogbegaafdheid. Renata wijdt ...

Meer

Prijs opmerkingen

Deelname is gratis.

Contactpersoon

Michelle Dewulf

Coördinator PG Hoogbegaafdheid

Michelle.Dewulf@pxl.be