In deze workshop gaan we op een hands on manier aan de slag om kwaliteitsvolle (digitale) examens op te stellen. We focussen op een aantal principes van goede examens met open en gesloten vragen. Welke doelstellingen wil je evalueren? Welk denkniveau verwacht je van een student en hoe stem je je examenvragen hier op af? Hoe evalueer je studenten op een efficiënte en betrouwbare manier?
We vertalen deze principes naar Blackboard en kijken welke mogelijkheden de leeromgeving ons biedt om digitale examens af te nemen.
We werken met de eigen ECTS-fiches en examens, breng deze dus zeker mee naar de workshop!
Na de workshop heb je/kan je:
- Inzicht in begrippen validiteit – betrouwbaarheid en transparantie.
- Eenvoudige technieken toepassen om eigen examens toetstechnisch bij te sturen.
- De taxonomie van Bloom gebruiken om het denkniveau in je opleidingsonderdeel te bepalen, doelstellingen en examenvragen te formuleren.
- Kritisch naar eigen examenvragen kijken en bijsturen waar nodig.
- Verschillende functionaliteiten van BB gebruiken om een digitaal examen op te stellen.
Er is geen voorkennis vereist. De workshop richt zich op startende lectoren.