De lerarenopleiding (PXL-Education) van Hogeschool PXL startte vorig academiejaar met een gloednieuw concept: "De Onderwijstafel". Op regelmatige basis brengen we experten van PXL en experten vanuit het werkveld samen om op een specifiek onderwijstopic in te gaan. De vijfde editie van de Onderwijstafel heeft als thema “Dalende onderwijsresultaten en vroegtijdige schooluitval”.
In het schooljaar 2022-2023 heeft in Vlaanderen 13,2 procent van de leerlingen het secundair onderwijs verlaten zonder diploma. Vroegtijdige schooluitval blijft een hardnekkige uitdaging, zowel in Vlaanderen als specifiek in Limburg en de mijngemeenten. Jongeren verlaten het onderwijs zonder diploma of kwalificatie, wat hun toekomstperspectieven aanzienlijk bemoeilijkt en ook een bredere maatschappelijke impact heeft. Bovendien baren de dalende onderwijsprestaties in Vlaanderen en specifiek in Limburg ernstige zorgen. Internationale en nationale onderzoeken tonen aan dat het niveau van het onderwijs stelselmatig achteruitgaat. Leerlingen halen steeds lagere scores op taal- en rekenvaardigheden, motivatieproblemen nemen toe en de kloof tussen kansarme en kansrijke jongeren blijft groeien. Dit heeft niet alleen een impact op de onderwijskwaliteit zelf, maar ook op de maatschappij als geheel.
Op donderdag 20 maart duiken we van 20.00u tot 21.00u tijdens de vijfde editie van "De Onderwijstafel" in dit urgente thema. We gaan tijdens deze unieke aflevering in gesprek met onderwijsexpert Dirk Van Damme.
Dirk Van Damme is een ervaren internationale onderwijsexpert. Zijn expertise richt zich op onderwijsbeleid in de K-12, hoger onderwijs en levenslang leren, met de nadruk op kwaliteit en eerlijke kansen in het onderwijs, technologie en innovatie, efficiëntie in het onderwijs en beleidsmaatregelen voor vaardigheden. Hij heeft uitgebreide ervaring op senior niveau, zowel op nationaal als internationaal niveau. Hij publiceert in verschillende media en wordt vaak uitgenodigd als keynote speaker.
