“Iedereen heeft de mond vol van duurzaamheid - bedrijven, overheden en wij, de consumenten: korte ketens, lokale productie, bio, … Iedereen wil moeite doen, zijn/haar gedrag aanpassen, duurzamer gaan leven. Maar moet duurzaamheid een keuze zijn? Zeker in de huidige context waar crisis na crisis zich opstapelt? Dixit Philippe Weiler, de kersverse CEO van Fairtrade Belgium en voormalige stuwende kracht duurzaamheid bij Lidl die deze filosofie in zijn bedrijfsvoering introduceerde. Klanten van Lidl kregen geen keuze: alle producten moesten duurzamer, te beginnen met de chocoladeproducten van het huismerk.
Door zijn spraakmakende verwezenlijkingen bij Lidl – waaronder de Way2go chocolade - werd Weiler in 2020 uitgeroepen tot Vlaamse ‘Corporate Sustainability and Responsability (CSR)-professional van het jaar’ en nu dus sinds 1 september CEO van Fairtrade Belgium.
Fairtrade Belgium is de Belgische tak van het alombekende label dat boeren en werknemers in de cacao-, koffie-, bananen- en katoenketen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika een eerlijk inkomen wil garanderen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst.
De organisatie zet momenteel in op koffie omdat “slechts 1 kopje koffie op 33 in België Fairtrade is”, aldus Philippe. “Terwijl net Fairtrade de beste garanties geeft dat de producent een eerlijk loon krijgt en koffie op een duurzame manier werd geteeld.”
Programma
08.00u: Onthaal en ontbijt
08.25u: Verwelkoming door Ben Lambrechts, algemeen directeur Hogeschool PXL
08.30u: Keynote door Philippe Weiler, CEO Fairtrade Belgium
09.30u: Q & A
10.00u: Uitnodiging tot kennisgesprek & einde