De groep Kohesi/CAR en de opleiding ergotherapie van Hogeschool PXL, departement Healthcare, nodigen u uit op hun jaarlijkse studiedag.
Inhoud
Multidisciplinaire teams, werkzaam binnen een CAR, CLB, COS, CGG, K-dienst of referentiecentrum zijn verantwoordelijk voor diagnostiek en interventie bij kinderen en jongeren met ontwikkelingsstoornissen.
Medewerkers van deze teams staan voor heel wat uitdagingen! Het implementeren van het biomedische psychosociale model (ICF-CY), familie – en cliëntgericht werken, interventies die als ultieme doel ‘participatie bevorderen’,… niet evident om dit allemaal te realiseren.
Ben je wel geïnteresseerd om je eigen interventies meer te richten op participatie of weet je niet goed hoe hiermee te starten? Of doe je dit reeds, maar heb je toch nog nood aan extra informatie of handvaten? Dan is deze studiedag iets voor jou.
Programma
09.15u: Onthaal
09.30u: Participatie deel 1
Hoe ervaren jonge kinderen met ADHD, DCD, en/of ASS hun participatie? Wat zijn hun noden en wensen? Welke percepties hebben ouders van jonge kinderen met ADHD, DCD en/of ASS omtrent de participatie van hun kind?
10.45u: Pauze
11.00u: Participatie deel 2
Wat doen hulpverleners reeds omtrent participatiegericht werken? Wat zijn hun percepties en noden?
12.15u: Middag pauze
13.15u: Hoe integreer ik de huidige kennis van participatiegericht werken in mijn praktijk?
14.15u: Pauze
15.00u: Introductie in het ‘Proces Communicatie Model’
Hoe kan ik deze inzichten integreren in mijn relatie met ouders en hun kinderen?
16.15u: Vraagstelling en afronding