Steeds meer organisaties zijn afhankelijk van digitale toepassingen voor het behalen van hun resultaten. Zelfs ondernemingen uit compleet andere industrieën zijn heuse softwarebedrijven geworden. Denk maar aan banken, nutsbedrijven, retailers, mediabedrijven, etc.
Omdat er steeds meer keuze is op het digitale terrein, stijgen de verwachtingen van gebruikers t.a.v. de gebruiksvriendelijkheid van applicaties en websites. Het is niet langer voldoende om een werkende toepassing aan te bieden, de beleving van de gebruiker maakt het verschil.
Dit is de bestaansreden van User Experience Design (afgekort UX Design). De UX Designer probeert de behoeften en de wensen van gebruikers te begrijpen en in overeenstemming te brengen met de doelstellingen van de business. Aan de hand van een set van tools, technieken en methodologieën adviseert hij designers, ontwikkelaars, webredacteuren, etc. Hij vertegenwoordigt het standpunt van de gebruiker in het software development proces, van concept tot implementatie.
Inhoud en programma
Deze opleiding is een praktijkgerichte inleiding tot het vakgebied. Tijdens de opleiding leer je werken met eenvoudige maar efficiënte tools voor elke stap van het ontwerpproces.
Na de opleiding kan je meedraaien in een team van specialisten (designers, developers, analisten, copywriters, marketeers, etc.).
Algemene inleiding
- De rol van de UX designer
- Jargon en begrippenkader
- Het software ontwikkelingsproces
- Tools en templates
- Soorten prototypes
De gebruiker begrijpen
- Persona’s
- Jobs, pains & gains
- Customer journey mapping
- Rapid assumption testing
Het concept uitwerken
- Value proposition design
- Business model design
- Story mapping
- Pretendotypes
De interface ontwerpen
- Screen flows
- Research, sketching & page modeling
- Wireframing
- User testing