Startende leraren verdienen een sterke en warme start, maar in de praktijk ervaren veel scholen dat aanvangsbegeleiding vaak onder druk staat door tijdsgebrek en uiteenlopende noden. Met deze drie sessies willen we aanvangsbegeleiders, directies en startende leraren (uit het basisonderwijs inspireren) en versterken om begeleiding haalbaar én impactvol te maken. We verkennen actuele thema’s, reiken praktische handvatten aan en creëren ruimte voor uitwisseling en interactie.
Sessie 1: Tijd voor aanvangsbegeleiding en het opstarten van coachingsgesprekken
Wanneer: Dinsdag 25 november van 13u tot 16u
Voor wie: Aanvangsbegeleiders en directeurs
Programma: Aanvangsbegeleiding is belangrijk daar is iedereen het over eens. Precies daarom komen we op 25 november samen.
De manier waarop aanvangsbegeleiding vorm krijgt verschilt sterk van school tot school. Een terugkerende uitdaging? Tijdstekort. We horen regelmatig de vraag naar meer tijd om de kwaliteitsvolle begeleiding te bieden die je als aanvangsbegeleider voor ogen hebt.
Tijdens deze vorming staan we stil bij kansen die zich tóch aandienen. We gaan samen in overleg en verkennen manieren om, zelfs binnen beperkte tijd, gerichte steun en waardevolle impulsen te geven aan startende leraren.
- We staan stil bij “Hoe kunnen korte, gerichte klasbezoeken (flitsbezoeken) bijdragen aan zinvolle ondersteuning?”. We zoomen in op het opzet en de meerwaarde van flitsbezoeken én staan stil bij een voorbeeld uit de praktijk waarbij we tonen hoe je in beperkte tijd dicht bij de klaspraktijk van de startende leraar komt te staan.
- Maar ook we kijken ook naar een voorbeeld hoe keuzes binnen een breder schoolbeleid kunnen zorgen voor meer tijd (plan)ruimte voor aanvangsbegeleiding.
- Binnen de drie sessies zetten we ook in op het versterken van begeleidingsvaardigheden. Hier nemen we de tijd om te zorgen voor een optimale start. Hoe verkennen kan je als aanvangsbegeleider de startende leraar ondersteunen en uitdagen in het formuleren van een goal waar jullie samen mee aan de slag kunnen.
Sessie 2: Samen sterk in klasmanagement en waarderend & inspirerend coachen
Wanneer: Dinsdag 27 januari van 13u tot 16u
Voor wie: Aanvangsbegeleiders, bij voorkeur in tandem met een startende leraar
Programma: Klasmanagement wordt vaak te eng bekeken: regels, afspraken, orde houden. Maar sterk klasmanagement gaat veel verder. Het gaat ook over relatiebekwaamheid, het creëren van een veilig en stimulerend leerklimaat én het omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag. In deze sessie verkennen we samen evidence-informed bouwstenen die een bredere kijk bieden op klasmanagement. We staan stil bij de begeleidingsvragen van starters en verkennen hoe je als begeleider met coachende vaardigheden kan inspelen op hun noden.
In duo's (aanvangsbegeleider en startende leraar) buigen we ons over een coachingsvraagstuk rond klasmanagement. Tegelijk is dit een kans om te oefenen met de coachingsvaardigheden waarderen en inspireren.
Een interactieve sessie waarin starters en aanvangsbegeleiders samen leren, reflecteren en groeien in klasmanagement – in al zijn facetten.
Sessie 3: “Doelgericht differentiëren en coachen met impact”
Wanneer: Dinsdag 28 april van 13u tot 16u
Voor wie: aanvangsbegeleider, bij voorkeur in tandem met een startende leraar
Programma: We starten deze sessie net zoals de vorige sessie samen met startende leraren en hun aanvangsbegeleiders. In het eerste deel focussen we op een kader waarin de link tussen binnenklasdifferentiatie en doelgericht werken centraal staat. We verkennen hoe beide in elkaars verlengde liggen en hoe een doordachte aanpak het leerproces van alle leerlingen versterkt.
In het tweede deel verdiepen we ons terug in het coachen. We werken aan een coachingsvraag binnen het thema differentiatie, opnieuw in duo. Hierbij zetten we in op het inoefenen van de coachingsvaardigheden betrokken confronteren en uitdagen. Beide zijn essentieel om groei te stimuleren.
We sluiten de sessie af in twee aparte groepen. Zowel de startende leraren als de aanvangsbegeleiders krijgen de kans om ervaringen uit te wisselen met collega’s in een gelijkaardige rol.